Quantcast
Browse latest Browse all 2

Quaresima

0

Tuhkakeskiviikosta alkaa paastonaika, jota kestää pääsiäiseen saakka. Ajatus miellyttää jopa minua, ekumeenista ateistia.

Ortodoksisen kirkon suuren 40-päiväisen paaston aikana ei nautita lihatuotteita, maitotuotteita eikä kananmunia. Kreikkalaisessa paastoperinteessä myös kala on kielletty, slaavilaisessa perinteessä taas kaikenlaisten kalojen syöminen on sallittua. Voin, oliiviöljyn, viinin ja kaikkien alkoholijuomien nauttiminen on kielletty. Roomalaiskatolisessa paastossa kala, muna ja maitotuotteet ovat sallittuja, mutta tavallisia riviuskovaisia sitovia paastopäiviä jolloin tulisi syödä vain yksi ateria ja pidättyä lihasta on kirkkovuodessa vain kaksi: tuhkakeskiviikko ja pitkäperjantai. Paastoaminen voi olla myös henkistä lajia. Pidän jälkimmäistä kiinnostavampana vaihtoehtona, varsinkin kun kävin jo lihakaupassa.

Suomen Evankelisluterilainen kirkko ja Suomen ympäristökeskus tarjoavat ilmastoystävällisiin tekoihin kannustavaa ekopaastoa.

Pappismies Jaakko Heinimäki puolestaan ehdottaa sanapaastoa, jossa pidättäydyttäisiin pahan puhumisesta. Tämä sopii kuin nyrkki silmään edelliseen postaukseeni anonilleistä ja nillityksen synnyttämästä negatiivisuuden mustasta aukosta. Pahaa puhumalla ei saada maailmaan mitään hyvää. Heinimäki siteeraa 300-luvulla eläneen teologin Efraim Syyrialaisen paastorukousta:

Pyhän Efraim Syyrialaisen paastorukous

Herra, elämäni valtias!
Estä minusta laiskuuden, velttouden, vallanhimon ja turhanpuhumisen henki.

Anna minulle, sinun palvelijallesi,
sielun puhtauden, nöyryyden, kärsivällisyyden ja rakkauden henki.

Oi, Kuningas ja Herra!
Anna minun nähdä rikokseni ja anna, etten veljeäni tuomitsisi,
sillä siunattu olet sinä iankaikkisesti.

Aamen.

Viewing all articles